tiistai 6. syyskuuta 2016

Silmälasit ja piilarit sekä korjausleikkaus

Ai, että miksi valitsin tuon aiheen. No kun aika monella on nämä kakkulat silmillä tai piilolinssit tai sit on tehny korjausleikkaus. Ite käytän eniten nykyään laseja ja sit joskus piilolinssejä. Joskus yläaste- ja lukioaikana en voinu kuvitellakaan mennä kouluun ilman piilareita. Kerran mulla oli silmätulehdus enkä sillokaan laittanu laseja. Ei kehdannu. Sit kuljin ns. sokeana koulussa. No hyvin se meni ku kavereiden perässä kulki. Taululle en kyllä nähny....Mullahan oli lukiossa ruskeet piilarit. Oon aina tykänny ruskeista silmistä ja oli ihanaa ku sain itelle ruskeet silmät. Se toi hyvinvointia itelle.


Mä sain ekat lasit jo ala-asteen kolmannella luokalla. En tykänny yhtään niistä, enkä oo oikein koskaan tykänny. Joka kerta ku multa on tarkistattu näkö, se on aina huonontunu. Tai yhen kerran muistan, et se oli pysyny samana. Nyt mulla on tosi huono näkö. Ja oon miettiny sitä korjausleikkausta jo siitä asti ku olin lähössä Usaan vaihtoon. Mutta sinne meni mun rahat niin eipä ollu ainakaan sillo sinne asiaa. En tiiä sit tuleeko tonne korjausleikkaukseen mentyä. Ja maksaahan se aikalailla. Ja voihan se olla, ettei se ees sovi mulle siis se leikkaus ku ne tekee jotkut tutkimukset ennen sitä et voiko sitä tehä. Kaikille sitä ei voi tehä.


Jostakin luin, että 2050 puolet maailman ihmisistä omistaa lasit. Syynä voi olla se että tuijotamme monia tunteja näyttöjä, et sen takia tulemme likinäköisiksi. Useilla yli 40-vuotialla on sekä lähi- että kaukonäön kanssa ongelmia. Silmälasien valmistajat kilpailevat silmälääkäreiden kanssa tulevaisuudessa asiakkaista ja kyllä ne musta jo nyt kilpailevat. Siis ostaako silmälasit vai meneenkö leikkaukseen.


Ku miettin näitä silmälaseja niin on niistä kyllä hyötyäkin ku ne on keksitty. Ennen ku silmälaseja ei ollu, oli kyllä varmasti vaikea elää. Voi vaan kuvitella, miten hankalaa se oli. Jotkut tykkää laseistaan ja onhan niitä jos jonkinlaisia sankoja. Monilla on moniakin laseja eri vaatteiden kanssa sopivia ja sit on noita värillisiä piilareita. Itellä on nyt kirkkaat piilarit ja taasen vihreet silmät.


Miten nää silmälasit, piilarit ja silmien leikkaukset vaikuttaa painon pudotukseet ja tavoitepainossa pysymiseen? Musta tuntuu, että monilla silmälasien omistajilla on myös piilarit ja niiden kanssa on helpompi liikkua. Ja se edesauttaa liikunnasta pitämistä ja vaikuttaa näin painoon. Sit ku on tehty se korjausleikkaus niin sillo ei tarvii miettiä laittaako piilarit vai lasit. On helppoo mennä vaan liikkumaan ja se vaikuttaa sekä painon pudotukseen että sen hallintaan ja tuo hyvinvointia kans. Itellä liikuessa on nykyään silmälasit päässä aika usein ja oon tottunu niihin. Enää ei hävetä pitää niitä. Tässä on kuva mun parista silmälasista. Mulla noita silmälaseja on vaikka kuinka paljon. Mutta ollaan onnellisia, että silmälasit on keksitty niinku jo kirjotinkin. Se auttaa niin monia ja lisää näin hyvinvointia.


Ei kommentteja: