torstai 18. elokuuta 2016

Kirjat ja lehdet

Joo, taasen vaihetaan aihetta. Näitä aiheita syntyy mulla tuosta vaan ja nyt aattelin käydä läpi kirjoja ja lehtiä.


Otetaanpa pieneen tarkasteluun kirjat eka. Kirjat on olleet mulla tosi tärkeitä melkeinpä koko elämäni ajan. Muistan ku opin lukemaan. Istuin vessanpöntöllä ja yhtäkkiä vaan opin sen lukemisen siinä. Muistan, että mulla oli lehti kädessä ja siitä vaan opin sen. Huusin äitille, että nyt osaan lukea. Sitte pikkuhiljaa opin lukemaan myös kirjoja. Tiina-, Neiti Etsivä- ja monet muut ns. tyttöjen kirjat olivat kovassa huudossa. Kirjastossa käytiin alvariinsa ja varsinki kesällä oli kiva lukea vaikka puussa kavereiden kanssa. Se toi hyvänmielen ja hyvinvoitikin lisäänty. Eikä lihavuudesta ollu sillo mitään pelkoa. Ei sillo aatellu, että vois syyä jotain ku lukee. Sitä vaan uppoutu kirjaan. Myöhemminki luin paljon, mutta en niin paljon. Ja nyt aikuisena mulle tulee välillä kausia jolloin luen paljon ja sit välillä en lue ollenkaan. Mut sillo ku luen, tulee hyvä olo ja taasen sit uppoutuu kirjaan. Sit tuntuu siltä, että pitää vaan lukia, että saa tietoon, mitä kirjassa tapahtuu varsinki kirjan lopussa. Sellanen on mun suhtautuminen kirjoihin.


Lehtiä niinku jo tossa kirjotin, luin ennen ku aloin lukea kirjoja. Aku Ankka tuli meille jo ennen ku osasin lukea. Se tuli mun isosiskolle. Siitä tosiaan opin lukemisen taidon. Lapsena mulle tuli kans Peukolaisen retket-lehti ja se oli hyvä lehti. Tykkäsin lukea sitä. Sit teini-iässsä mulle tuli Suosikki ja se oli kans mielenkiintoinen lehti. Nyt aikuisena mulle tuli kolmekin liikunta-lehteä yhtäaikaa ja monia muitakin lehtiä ja huomasin et vaan selaan ne läpi enkä jaksa lukia niitä. Siispä päätin, että tilaan vaan yhden lehden ja nyt siis tulee vaan yksi liikunta-lehti ja se riittää. Ja sen jaksaa lukia kyllä. Ja senki huomasin, että varsinki liikunta-lehdissä on monesti melkeinpä samat aiheet et senkään takia ei mun mielestä kannata tilata niitä yhtä aikaa. Mut vaikka mulle tulee vaan yksi lehti nyt oon siitä iloinen ja ku se on liikunta-lehti ei tuu sit syötyäkään siinä samalla ku lukee. Ei vaan tee mieli syyä ku lukee tollasta aihetta. Siis paino pysyy siinä missä on ainakin sillä hetkellä ja sit ku lehti tuottaa iloa se antaa myös hyvinvointia.


Sen verran vielä kirjoista piti mainita et ennen ku osasin lukea, mulle luettiin paljon ja se oli mukavaa ja hyväksi mielikuvitukselle...Eipä noista kirjoista ja lehdistä sit sen enempää ku et lukeminen on kiva harrastus. Saa syventyä niihin ja niistä on iloa elämään ku valitsee sellaset kirjat ja lehdet jotka kiinnostaa.


Ei kommentteja: