perjantai 12. elokuuta 2016

Opiskelua Usassa

Joskus oon maininnu tän opiskelun Usassa kirjoituksissani täällä blogissa ja luvannu kirjoittaa siitä enemmän. No tässä tulee jonkin verran siitä. Mä lähin Usaan Greensboroon opiskelemaan vuonna 1999. Ootin tätä ku kuuta taivaalta. Lähin siis sinnekin yksin niinku Italiaanki, mutta muitakin suomalaisia lähti mukaan, mut en tuntenu niitä. Asuttiin kampusalueella ja melkein kaikki suomalaiset asu samalla käytävällä. Mulla oli tarkotus lähtä sinne kieltä oppimaan, mut aluksi se ei oikein lähteny kulkemaan et oppisin lisää kieltä ku olin niin paljon vaan niitten suomalaisten kanssa. Sit päätin, että hankin ulkomaalaisia ystäviä sieltä ja sit kielen oppiminen alko sujua. Mulla on monesta maasta ystäviä. Läheisimmäksi ystäväksi tuli japanilainen tyttö. Sen kanssa tehtiin kaikenlasta. Mun huonekaveri oli saksalainen tyttö ja se oli ihan kiva, muttei siitä tullu ns.läheistä kaveria ku monesta muusta. Vieläkin pidän yhdettä muutamiin ystäviini. Varsinkin Usassa mulla on paljon ystäviä ja meillä onki suunnitelmissa et sit Pikkumies on vanhempi niin lähtä ajaan Usa päästä päähän siis New Yorkista toiselle rannalle. Saa nähä toteutuuko tää. Sillä matkalla ois kiva nähä näitä usalaisia ystäviä.


Opiskelu sujui Usassa aika hyvin. Otin erilaisia kursseja siellä. Mulla oli enkun ja saksan kurssit, kunnonkohotuskurssi, kuntosalikurssi ja tanssikurssi. Tanssikurssilla aluksi hävetti kauheesti ku ne muut oli kauheen hyviä ja mä en. Mutta sitte aattelin, että mitä tuo haittaa vaikken oo niin kauheen hyvä ja sit aloin nauttia siellä käymisestä. Ja se lisäs hyvää olo ja hyvinvointia siellä. Muut kurssit oli kans kivoaja esim. psykologian kurssilla opettaja kerto paljon vitsejä ja se oli hauskaa. Siitä kurssista en meinannu päästä läpi, mut sit tein enkun kielisen tutkimuksen ja sillä pääsin läpi. Siellä psykologiassa oli sellaset kokeet ku monivalintakokeet ja piti siis valita a,b,c ja d ja olikohan niitä vielä enemmänkin vaihtoehtoja ja ne kaikki oli tosi lähellä toisiaan, että piti vaan summissa laittaa joku. Usalaisetki opiskelijat sanoivat, että ne oli niillekin tosi vaikiat. Mut ei se mitään siitä saatiin uusia kokemuksia ja päästiin kuitenkin läpi, jee!


Mä kävin siellä paljon matkoilla eri ihmisten kanssa. Kävin mm. Atlantassa ja Floridassa monessa kaupungissa. Orlandoon ihastuin. Se oli ku satukaupunki. Siellä oli osa taloista ku satutaloja ja siellä myös Disneyworld josssa oli kiva käydä. Nää matkat toivat hyvää mieltä mulle.


Suomalaisia kavereitakin jäi tästä ajasta ja niiden kanssa pidän yhteyttä, toisten kans enemmän ja toisten kans vähemmän. Oli tosi kivaa käydä siellä opiskelemassa ja oppia tuntemaan Amerikan kulttuuria ja ihmisiä. Usalaiset ainakin tuolla Greensborossa oli tosi kohteliaita ja kivoja. Siis koko matka meni hyvin, paitsi et siellä lihoin ekaa kertaa elämässä 20 kiloa. Vaikka mulla oli noin monta liikuntakurssia,niin silti lihoin. Sillä siellä kampuksella oli seisovapöytä koko päivän ajan auki. Siellä sai syyä koko ajan niin paljo ku halus ja tarjonta oli tosi runsas. Sitä vaan söi siellä kauheesti ja sitä ei aatellu et lihois niin paljo. Siellä se tuntu, ettei se haittaa ku siellä oli niin runsaasti paljon paljon lihavempia ihmisiä, että tuntu että oli ihan ok-painoinen. Mähän painoin jotain 50 kiloa ku menin sinne ja sit painoin noin 70 kiloa ku tulin takas. Täällä Suomessa alko sit tuntuun et olin lihava ja ei menny kyllä kauan aikaa ku olin taasen noin 50 kiloinen. Siinä meni varmaan vaan muutama kuukausi. Aloin siis liikkuun ja sit söin vähemmän ja tervellisesti. Siis se sittenkään haitannu et lihoin ku sain ne kilot nopiaa pois.


Kaikenkaikkiaan Usan reissu oli ihana. Sain siis ihania kavereita ja opin kieltä ja kulttuuria. Sain ostettua kaikkea kivaa ja ne kesti pitkään siis esim. vaatteet. Vaikka siis lihoin niin sain ne kilot pois ja se lisäsi hyvinvointia ja koko opiskeluaika siellä oli mielenkiintoista ja suosittelen sitä muillekin. Kannattaa mennä opiskelijavaihtoon, jos on vaan mahdollisuus. Se on mukavaa!


Ei kommentteja: