perjantai 5. elokuuta 2016

Vesiliikunta

Vesiliikunta on ollu mulle pienestä asti tuttua. Veteen tutustuin kesällä rannalla pidettävissä uimakouluissa. Siellä opeltiin alkeita. En kunnolla muista siitä, mutta jotain pientä kuitenkin. Sitte uimahallissa oli vielä pienille uimaanharjottelukouluja ja niissäkin olin myös. Niissä oppi mm. olla pelkäämättä vettä. En tiiä oliko sillo vielä vauvauinteja, mutta ite en ainkaan ollu niissä. Pikkumies ei oo ollu vauvauinnessa myöskään, mutta aiotaan panna sit isompana johkin pikkulasten uimakouluun. Rannalla se on tykänny olla ku saa kahlata ja iskä pitää kädestä kiinni. Ja kylvyssä tykkää kans olla ku saa leikkiä. Palaanpa vielä itteenki: Sit ku menin kouluun, aloin käydä yhen uimaseuran harjotuksissa. Siitä kerron sitte myöhemmin lisää.


Uidahan voi koko vuoden läpi ihan ulkosallakin. Kesällä mm. meressä, joessa ja järvessä. Ite oon uinu jonkin verran noissa kaikissa tätä kesänä varsinki nyt ku on ollu lämpimiä päiviä. Syksyllä ja talvella voi sit harrastaa avantouintia. Siis jatkaa vaan kesäistä harrastusta syksyyn ja siitä talveen. Ite harrastin avantouintia yhden talven ajan. Se ei ollu oikein mun juttu. En tykänny mennä sinne alkuukaan ja olin siellä vedessä ihan pienen ajan. Jotkut pystyy olemaan siellä pidempiäkin aikoja ja nauttii siitä. Mut sen uinnin jälkeen tuli kyllä tosi hyvä olo. Sellanen pirteä olo. Kävin aina aamuisin siellä ja menin kävelellen. Se uimapaikka oli aika lähellä silloista kotiamme. Muistan ku mulla oli amerikkalainen ystävä täällä opiskelemassa ja joka oli lähössä pois Suomesta niin se halus kokeilla kans avantouintia. Se käveli veteen vyötäröön asti ja käski ottaa kuvan. Se halus tehä kaikenlaisia suomalaisia juttuja. Musta se oli rohkea nainen.


Uimahallissa voi sit harrastaa ihan ite kaikenlaista kivaa. Tietenki voi uida matkoja. Sit käyvä vesikävelemässä ja vesijuoksemassa. Sit on vielä eritasoisia vesijumppia. Mä harrastan noita kaikkia. Nyt ne on jääny vähän vähemmälle mun jalkojen kivun suhteen, mutta enköhän mä taasen jossain vaiheessa pääse noita tekemään. Vesiliikunta antaa mulle ainakin pirteyttä ja iloista mieltä. Se siis lisää hyvinvointiani. Painooni se vaikuttaa positiivisesti. Sen ansiosta saattaa olla, että laihdun tai ainakin pysyn tavoitepainossani. Ton oon huomannu ku harrastin vesiliikuntaa enemmän sillo ku ei ollu jalat vielä kipeet. Huomasin et tällä oli positiivinen vaikutus painooni. Nyt ku oltiin lomalla kuukausi, tuli kyllä vähän painoa lisää, mutta nyt ens ma alan herkkulakkoon ja alan syyä säännöllisesti ja terveellsesti, enkä syö isoja annoksia. Silleen mä saan pienet liikakilot pois. Eli ei mullakaan tää tavoitepainossa pysyminen helppoa oon. Sen eteen pitää välillä tehä töitäkin. Mut niinku oon aihemminkin kirjottanu. Niin pitää välillä löysätä ja nauttia elämästä. Se lisää kans hyvinvointia ainaki mulla.


Tässä lopuksi on muutama vinkki treenamiseen vedessä ja treenaamisen hyötyjä.


Vinkit: -Hengittele harjottelun ajan taisesti. -Tasapainoa edistää se, että pidät keskivartalon tiukkana -Tee harjotus hallitusti ja hitaasti. -Tee myös vedessä laajoja liikkeitä.


Hyödyt: -Liikkeet ovat vedessä tehokkaampia ku maalla. -Vedessä liikkuminen kehittää verenkiertoa ja hengitystä. -Vesi on nivelille myös hyväksi.


Ei kommentteja: