keskiviikko 17. elokuuta 2016

Vuodenajat

Se on rikkautta se, että meillä on neljä vuoden aikaa. Ite ainakin tykkään siitä. En viihtyis sellasessa paikassa, jossa ois koko ajan kuuma, kuten esim. Malesiassa, josta jo kerroin et kävin siellä mieheni kanssa. Oli siellä siis kiva käydä, mut et asuis siellä koko ajan siinä helteessä. Mut jotku tykkää varmasti et on kuuma, vai tykkääkö? No mä kerron tässä jokaisesta Suomen vuodenajasta jotain ja mitä mieltä oon mistäkin.


Aloitetaanpa keväästä. Musta on ihana ku keväällä alkaa sulaa lumi ja lämpeneen ilma. En osaa oikein sanoa, että millo se kevät oikein aina alkaa. Musta tuntuu, että se vaihtelee. Välillä se alkaa aikasemmin ja välillä myöhemmin. Sit ku lumi on sulanu niin on kiva seurata miten kasvit alkaa kasvaa ja lehdet alkaa ilmestyä puihin. Se on jotenkin ihanaa ja tuo hyvänolon tunteen. Ainut huono puoli keväässä on se, että oon allerginen koivun siitepölylle ja se aiheuttaa hieman oireita. Mutta ei se kauheesti haittaa ja onhan allergialääkkeet keksitty. Musta on myös kiva kävellä keväisessä säässä jopa pitkiäkin matkoja ja ihailla luontoa yksin tai yhdessä jonkun kanssa. Kevät on siis mun mielestä ihanaa aikaa ja pian sit koittaa kesä!


Suomen kesä kyllä vaihtelee ilmoiltaan. Joskus on oikein sateinen kesä ja joskus on sit kovinki lämmin. Kummassakin omat hyvät puolensa. Jos on sateinen kesä, sillo ei oo niin kauheesti heinän siitepölyä ja se helpottaa mun oloa, ku oon enemmän allerginen heinille ku koivulle. Ja sit lämmin kesä on ihana ku pääsee paljon uimaan ja nauttimaan lämpimistä säistä ulkona. Suomen kesä on kaunis,enkä kauheen mielellään lähe sillo ulkomaille ainakaan lämpimiin maihin ku siellä on niin kuuma. Kesällä on jotenkin rento olo ku on loma eikä kauhee kiire mihinkään ja luulen, että monella se lisää hyvinvointia ja liikuttua tulee enemmän kävellen, pyörällä ja uimalla. Eli paino voi pysyä samana tai jopa voi laihtua.


Syksystä tulee mieleen ruska-aika. Se on kaunista. Lehdet värjääntyy eriväriksi ja koulussa voi esim. tehdä taideteoksia lehdistä. Siis näin mietin ku oon opettaja. Voihan niitä tehä toki myös kotona. Musta on jotenki ihana kävellä syksyisessä säässä ku jalkojen alla on lehtiä, jotka ovat pudonneet puista ja jotka rapisee kivasti. Jos pääsee esim. ruska-aikaan Lappiin niin siellä vasta on kaunista. Syksyn raikas ilma ainakin mulla piristää eikä pieni sade ees haittaa ku laittaa sopivat vaatteet päälle. Samoin jos tykkää kerätä marjoja niin ei muuta ku metsään niitä kerämään ja laittamaan pakasteeseen talvea varten. Meillä on mustikoita pakasteessa ja laitan niitä yleensä aamupuuroon. Syksyssäkin on siis näin paljon positiivisia asioita. Ei muuta ku nauttimaan niistäkin!


Sitten tulee se viimeinen vuodenaika eli talvi. Sitä jotenkin oottaa syksyn jälkeen sitä lunta, joka alkaa valaista. Lumi on ihanaa ja sen on nyt huomannu ku on Pikkumies. Se nauttii lumesta ja siitä että voi tehä kaikenlaista siitä. Varmasti tää tuleva talvi on vielä kivempi ku Pikkumies ymmärtää vielä enemmän siitä. Viime talvena käytiin paljon pulkkamäessä ja sit se tykkäs istua pulkassa muutenkin. Ja sit tehtiin lumiukkoja. Tulee oma lapsuuski mieleen ku muistaa mm. miten kivaa oli ku ensilumi satoi maahan. Talvella voi mm. hiihtää ja luistella. Nekin tulee pian ajankohtaiseksi ku Pikkumiestä alkaa opettaan hiihtään ja luisteleen. On kiva sitte käydä vaikka hiihtoretkellä ja paistaa makkaraa ja juua mehua. Talvikin on siis mun mielestä mukavaa aikaa.


Kaikissa vuodenajoissa on paljon positiivisia asioita. Niistä pitää nauttia. Jos aattelee laihtumista ja painon pysymistä tavoitepainossa niin jokaisena vuodenaikana voi liikkua paljon ja syyä terveellisesti ja se vaikuttaa myös hyvinvointiin.


Tässä sulle vielä mun piirtämiä kirkkaan värisiä kukkia ilahduttamaan sun päivääsi.


2 kommenttia:

JohaNna / Arjen miljonääri kirjoitti...

Mä oon myös sitä mieltä, että täytyy nauttia jokaisesta neljästä vuodenajasta täysillä. Kyllähän se syksy on monesti pitkä ja sateinen, mutta sitten kun tulee valkea maa on ihanaa.

Katju kirjoitti...

Juu, oot ihan oikeessa. Tota mieltä mäkin oon :)