tiistai 2. elokuuta 2016

Uskonto, uskominen ja uskovainen

Jotenkin on nyt pää tyhjänä, ku yö oli aika levoton ku pikkumies herätteli. Sillä alko eilen päiväkoti ja se varmaan sen takia oli levoton yöllä. No semmosta se välillä on. No mutta aiheeseen. Mulla oli kauheesti ideoita, mitä mä tästä aiheesta kirjottaisin mut ne unohtu tossa ku oli niin levoton yö. Jospas sais jotain ainakin kirjotettua.


Mun mielestä siihen, mitä uskoo on jotaisen oma asia ja mun mielestä jokainen uskoo johonkin. Esim. ateisti uskoo siihen että ei oo Jumalaa. Itsestäni sen verran voin kertoa, että uskonnon asiat alkoi tulla tutuksi ku aloin käydä pyhäkoulussa. Sitte 7-vuotiaana menin seurankunnan tyttökuoroon. Tykkäsi käydä harjotuksissa ja leireillä, mut en ollu kovin ihastunut Jumalanpalveluksiin menemisiin ku piti herätä niin aikasin sunnuntaiaamuna. Sitte tokaluokalla mulla oli helluntalainen opettaja ja se ehkä puhui koulussa liikaa uskonnosta, mutta jotenkin se ei mua niin kauheesti haitannu ku olin jo kuullu aiheesta paljon aiemminki. Siis luterilainen uskonto on kulkenu mun mukana elämän tähän päivään saakka. Välillä oon ollu enemmän uskovainen ja välillä taasen en. Tällä hetkellä en oo nyt seurakunnan kuorossa, mut tuntuu, että puuttuu jotain elämästä ku ei oo kuorossa. Aion kyllä jatkaa kuorossa käyntiä tässä joku päivä. Ehkäpä jo tänä syksynä.


Mulle tuli tutuksi tää Jumalanpalveluksen kulku siis jo lapsena ja pidinki mummoille ja papoille sekä vanhemmille Jumalanpalveluksia kotona ja ehkä sen takia pidin, että sain kerätä kolehdin. Se oli mukavaa. Myöhemmin nuorena aikuisena musta piti tulla diakonissa-sairaanhoitaja, mutta niinku oon aiemmin kirjottanu, en käyny sitä koulua loppuun, harmillista kylläkin.


Mitä uskonto mulle merkitsee tänä päivänä? Sillo ku mulla menee huonosti, rukoilen enemmän ja sit ku paremmin se rukoileminen unohtuu usein. Mut on se iso osa mun elämää ja tärkeä. Mä saan siitä tarkoitusta elämään ja se lisää näin mun hyvinvointiani ja se myös vaikuttaa painooni. Oon rukoillu, että saisin painoa putoamaan rukoilemalla. Tai siis mä uskon et se on auttanu. Tää Jumalaan luottaminen ja uskonminen on siis uskon asia ja uskon siis niin, että jokainen uskoo omalla tavallaan. Uskonlahkojakin on monenlaisia. Sillo ku olin Usassa opiskeluvaihdossa, kävin mm. mustien Jumalanpalveluksessa. Siellä oli ihan eri meininki ku täällä Suomessa. Laulettiin ja oltiin iloisia. Mua vaan vähän hävetti ku olin ainut vaalea siellä. Mutta ei ne kyllä sanoneet siitä mitään. Sitte kävin yhen toisen lahkon Jumalanpalveluksessa. Siellä mm. ylistettiin koko ajan Luojaa. Sekin oli erilaista ku meille luterilaisilla.


En ala nyt morkkaamaan eri lahkoja ku niitä siis mun mielestä hyviä ja huonoja. Jokainen kyllä ite tietää, mikä on omasta mielestä hyvä ja mikä huono ittelle ja mä en haluu vaikuttaa siihen siis mihin kukanenkin uskoo.


Maailmassa on erilaisia uskontoja. Mun mielestä se on rikkaus. Ihanaa että ihmiset uskoo johonki ja saa siitä voimaa ja se varmasti vaikuttaa hyvinvointiin. Ainakin niin oon kuullu monen sanovan.


Tässä lopuksi on tällanen enkelin kuva ja se tuo ainakin mulle hyvänmielen ku kattoo sitä.


Ei kommentteja: