lauantai 6. elokuuta 2016

Nauti liikunnasta

Liikunta on ollu tärkeä mulle melkein koko elämäni ajan. Ala-asteella en eka tykänny yhtään liikunnasta varsinkaan telinevoimistelusta ja hiihdosta. Muista yhen välitunnin ku tiesin sillo että seuraavalla tunnilla oli liikuntaa ja vielä teline-sellasta niin yritin koko välitunnin niksauttaa nilkkaani. Mutta en onnistunu. Sitte ku kellot soi sisälle ja lähin juoksemaan ja nilkka nyrjähti eikä mun tarvinnu osallistua sitte sille tunnille. Melkonen veijari olin sillo. Mulla oli aika huono kunto siis sillo ala-asteella. Sen huomasi siitä ku oli hiihtokilpailut olin aina joko toiseksi viimeinen tai viimeinen. Inhosin niitä kisoja. Mutta sitte aloin harrastaa uintia ja jopas suoritukset parani hiihdossakin. Sain pronssimitalin! Ja aloin tykkäämään sitte liikunnasta ja sitä on jatkunu tähän päivään saakka. Saan siitä hyvän mielen ja se vaikuttaa mun painoon ja hyvinvointiin positiivisesti.


Muistan kans toisen hauskan jutun liikunnasta sillo ku en kauheesti vielä harrastunu sitä. Ystäväni kanssa päätettiin lähtee juoksulenkille ja sit lähettiin. Ei jaksettu juosta ku ihan pikkunen lenkki ku oltiin jo ihan poikki. Ja sit kokeiltiin myös kuntojumppaa ja sekin oli raskasta. Jumpan jälkeen alko aerobic ja oltiin ihan kauhuissaan, että ei kyllä ikinä jaksettas tollasta! Mut toisin kävi mulla. Mä aloin lenkkeillä pitkiäkin matkoja ja jumpat alko kuulua mun elämään entistä enemmän. Jumpat on ns. seurannu mua melkeinpä siitä asti ku kävin eka kerran jumpassa. Kunto alko kohota ja jakso aina vaan rankempia jumppia ja niistä nautti.


Mä oon kokeillu eri liikuntalajeja ja ettiny sitä oikeaan lajia jossa viihdyn. Oon kokellu Taekwondoa vähän aikaa ystäväni kanssa, mut se ei ollu mun juttu. Sit kokeilin tota kilpauintia ja inhosin kilpailuja ja siksi oletin. En kyllä inhoa uimista eli sitä tykkään tehä vieläkin. Sit kokeilin kuntonyrkkeilyä ja se oli raskasta ja kivaa, mut sekin lopetin. Mut niinku jo aiemmin tossa mainitsin niin erilaiset jumpat on mun laji. Niistä nautin ja niistä saan hyvän mielen. Tykkään mä käydä myös uimahallissa niissä eri jutuissa joista jo viime kirjotuksessa mainitsinki. Sitte salilla käyn kans. Nää on lajit on nyt tällä hetkellä mun ykköslajeja ja tietenkin se sauvakävely kans. Jalat on nyt reistaileen ja niistäkin jo mainitsin. Eli jumpat on nyt pois kuvioista siihen asti kunnes jalat on taasen kunnossa. Sitä päivää ootan innolla, että pääsen taasen mm.spinning-tunnille.

br> Mä oon sitä mieltä, että harva löytää ekalla kerralla sen oman lajin, jota nauttii tehä. Ehotankin että kannattaa kokeilla monia lajeja ja huomaa sit mikä on se oma laji jossa viihtyy. Sit ku löytää sen lajin niin siitä saa pirteyttä elämään ja jaksaa arjen askareissa. Se tuo hyvinvointia elämään ja auttaa painon kanssa. Toivon että jokainen teistä lukijoista on löytäny oman lajinsa tai on etsimässä sitä. Taidan nyt lopettaa tältä erää tän kirjoittamisen. Mukavaa päivää ja tsemppiä teille oman liikuntalajin löytämiseen, jos ette oo vielä sitä löytäny!


2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä kun olet ollut sitkeä yrittämään. Määrätietoisena voi saavuttaa vaikka mitä. Yhdestä lajista voi tarpeen mukaan siirtyä toiseen. itse en ole koskaan ollut erityinen voimistelija, uinti oli nuorempana mukavaa. Nyt vanhempana kävelen. Joka aamu näkyy painossa, onko edellisenä päivänä ehtinyt/jaksanut kävellä. Liikunta on siis tärkeä osa elämää minunkin mielestäni, vaikka en ole koskaan aktiivisesti urheillut. Tsemppiä sinulle.

Katju kirjoitti...

Kiitti hyvästä kommentistasi :-D Tsemppiä myös sinulle!