torstai 7. heinäkuuta 2016

Herkunhimo, mansikat, ruokaohjelmani ja makeutusaineet

Joo, eilenillalla tuli ihan hirvee herkunhimo. Mulla oli suklaata jemmassa ja sit miehelläni oli jotain karkkia myös ja aatella söin myös sokeripaloja, huh huh. Sitte tulikin pahaolo ja harmitti. Mikä siinä on että pitää syödä niin hirveesti, että tulee huono olo? Aattelin myös illalla et varmaan aamulla painan kauheesti, mutta paino olikin pysyny aikalailla samana. Illalla ku kävin nukkumaan herkut varmaan valvotti mua ku en meinannu saada nukuttua. Eli ei ollu hyvä tää tällanen liiallinen herkuttelu! Aluksi se tuntu ihan kivalta, mut lopuksi EI. Ehkä tästä opin, että en syö noin paljon herkkuja kerralla, vai opinko? Tänään kävin vielä Raxissa syömässä ja söin aika paljon pizzaa, mut otin myös salaattia. Saa nähä, miten tää vaikuttaa huomiseen siis painooni. No sen näkee sit huomenna. Enää en aio syödä ku rahkaa ja mansikoita. Mansikoista tulikin mieleen laihdutusvinkki....Kerran lihoin viisi kiloa nopeassa ajassa ja sain ne pois noin viikossa ku söin joka päivä mansikoita, enkä syöny herkkuja. Tavallista ruokaa söin ihan normaalisti ja paino tippu siis noi viisi kiloa. Mut tiiän, että kilot oli varmaankin nestettä siis turvotusta ku ne tuli nopiaa ja lähti nopiaa pois. Tuosta ajatus mulla siirty nyt mun arkipäivän ruokaohjelmaani... Aamupalaksi mä syön puuroa, marjoja ja juon vettä. Päivällä mä syön ruuan ja se vaihtelee päivittäin. Ei oo siis mitään tiettyjä ruokia, joita syön ja kuinka paljon (yritän kyllä syödä paljon kasviksia ja pieniä annoksia pääruokaa) ja sit juon yleensä light limua. Sit otan jonku hedelmän myöhemmin välipalaksi ja iltapalana on rasvaton rahkapurkki ja marjoja ja joskus hedelmiä. Light limukasta tulikini mieleen ystäväni kanssa käyty keskustelu makeutusaineista. Ite käytän niitä limukkoiden juomisen yhteydessä, joskus karkissa ja makeutusaineilla makeutetuissa juomissa jne. Joskus oon lukenu, että ne lisää herkkuhimoa, mut omalla kohdalla se ei kyllä aiheuta tota. Paremminkin se vähentää ku saa siitä sen herkun nälän ns.tainutettua ku juo tai syö sitä. Sit kolajuomissa on kofeiinia siis monissa niissä ja sit aiheuttaa riippuvuutta, ainakin näin oon ymmärtäny. Mutta mun kohdalla taasen se ei mee näin. Mä pystyn lopettaan kolajuoman juomisen millo haluan, eikä oo sit mitään vieroitusoireita tai pakottavaa halua juua sitä. Ihmiset kyllä on erilaisia eli jollakin varmaan tuleekin riippuvuutta ja sit makeutusaineista herkunhimoa.

1 kommentti:

Katju kirjoitti...

Kirjoittelen yleensä tän heinäkuun ajan iltasin blogia, mut elokuusta lähtien varmaan ehin päivälläkin kirjottaan. Eli kannattaa tulla lukemaan uusi blogipäivitys iltasin. Ja eihän sitä joka päivä valitettavasti ehi kirjoittaan mitään ku on toi pikkumieskin.