keskiviikko 27. heinäkuuta 2016

Mietiskely ja rentoutus

Mulla oli vähän epäuskoinen olo tuohon mietiskelyyn aika kauan aikaa. Ite kokeilin kotona sitä, enkä oikein hyötyny siitä ollenkaan. Ehkä tein sitä väärin ja liian lyhyen ajan. Oon vähän semmonen, että teen asioita kauheen nopiaa. Tykkään suunnitella ja juuri open työssä sitä tarvitaan, mut suunnittelut teen siis tosi nopiaa. No mennäänpä takas aiheeseen. Sitte meni muutama vuosi ja kummitätini (se jonka kans olin kirpputorilla myymässä) pyysi mua viikonlopun kestävään mietiskely-kurssille. Eka aattelin. että en kyllä jaksa istua montaa tuntia siinä mietiskelyasennossa, mut jotenkin se kiehto ja lähin sinne. Aluksi ku alotettiin se istuminen siinä mietiskelyasennossa, aattelin taasen, että ei tästä tuu mitään. Mutta pikkuhiljaa aloin rentoutuun ja nauttiin siitä olosta. Mulla oli sillo eräs vaikia asia päätettävänä, enkä tienny mitä tehä sen suhteen. Jotenkin tään mietiskely-kurssin jälkeen mulla avautu se että mitä mä teen asian suhteen. Koko kurssi oli mahtava. Tuli tosi hyvä olo ja se kyllä ehodottomasta vaikutti hyvinvointiini positiivisesti. Mä mietinki, että pitäskö lähtä Aasian jonnekin luostariin vähäksi aikaa mietiskelemään ja elään askeettisesti. Siellä vois saada tosi hyvän olon ja siellä ois muitakin samaa asiaa tekemässä, mut sit aattelin, että saakohan naiset mennä sinne munkkiluostariin. No se jäi kuitenkin vain haaveeksi, enkä enää ehkä lähtiskään sinne. Se vaan harmittaa, että sen kurssin jälkeen alko mietiskelytunnit ja jotenkin en saanu lähettyä sinne. Vois kyllä ottaa selville, onko niitä täällä ja mennä kokeilemaan.


Rentoutus on kans vähän niinku samanlaista ku mietiskely. Siinä ei pitäs aatella kauheesti mitään niinku ei mietiskelyssäkään. Vapauttaa ajatukset. Rentoutuminen on mulle tutunpi aihe. Oon sitä opettanuki oppilaille ku oon ollu liikunnanope. Joskus kyllä rentoutusharjotukset menee nauramiseksi oppilaiden keskuudessa. Ne ei oikein jaksa maata hiljaa. No toiset jaksais, mutta toiset taas laittaa koko rentoutuksen leikiksi ja häiritsevät muita. No ei aina käy näin. Joskus kaikki jaksaa olla hiljaa ja se tuntuu opettajana mukavalta. Oon pitäny värirentusta. Siinä väreillä kuvataan erilaisia olotiloja tai vaikka ihania paikkoja kunten merenrantaa ja lämmintä auringonpaitetta. Sit oon pitäny sellasta rentoutusta, jossa jokainen kehon jäsen rentoutetaan vuorotellen. Ite teen sitä joskus itsekin siis itselleni. Sitte joskus ku on stressiolo niin laitan silmät kiinni ja hengitän nenän kautta sisään ja suun kautta ulos oikein syvästi kymmenen kertaa ja se auttaa rentoutumaan. Nää rentoutusarjoutukset auttaa jaksamaan ja antaa hyvänolon tunteen ja siis vaikuttaa hyvinvointiin. Oon myös itse ollu rentoutustunneilla ja pitää myöntää että välillä rentoutuu paremmin ja välillä tuntuu että ei oikein rentoudu kunnolla. Luulen että tähän vaikuttaa se, että pitää vaan toistaa rentoutusharjoituksia niin oppii rentoutumaan.


Niin mietiskely että rentoutus ovat vastapainoa kovalle liikunnalle. Siihen voi myös lisätä venyttelyn, joka on lihaksille hyväksi liikunnan jälkeen. Lihakset venyvät takaisin normiasentoon ja itellä ainakin se auttaa siihen, ettei paikat tuu kipeeksi. Mutta palataanpa vielä mietiskelyyn ja rentoutukseen. Kummatkin siis vaikuttavat positiivisesti hyvinvointiin. Mutta entä laihtumiseen ja tavoitepainossa pysymiseen? Mä oon sitä mieltä, että kyllä ne vaikuttaa niihinkin. Niitä ku oppii oikealla tavalla tekemään, ajatukset muuttuvat postiivisemmiksi ja yleensähän herkkuja syödään ku on jotenki matala mieli. Niin ku mietiskelee ja/tai rentouttaa itteensä, ajatukset ovat muualla ku herkuissa ja ahmimisessa. Joillekin tää voi toimia näin. Kokeilkaa ihmeessä näitäkin ja sit venyttelyä. Näillä sanoilla lopetan tän päivän tekstin.


Ei kommentteja: