maanantai 25. heinäkuuta 2016

Matkustaminen

Olen matkustellu todella paljon. Mun mielestä matkustelu antaa voimaa jaksaa arkea ja näin se lisää hyvinvointia. Myös matkoilla tulee liikuttua paikasta toiseen paljon kävellen ja se on hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Mun ei oo ulkomailla tarvinnu miettiä mitä panee suuhun ku liikkuu niin paljon, ei tuu lihottuakaan vaikka nyt syöki normaalia enemmän ja herkuttelee. Eli se on painon kannaltakin suositeltavaa tää matkustaminen.Kerron teille muutamista ulkomaanmatkoista. En ala kertomaan kaikista, sillä niitä on niin paljon.


Kun olin yläasteella ysiluokalla, teimme matkan luokkamme kanssa Saksaan. Se oli leirikoulu. Menimme Leverkuseniin Oulun ystävyyskaupunkiin. Jokaisella oppilaalla oli oma isäntäperhe, jonka luona oli yöt. Mulla oli aluksi sellainen perhe, jossa oli koira ja koska olen allerginen koirille, en voinut jäädä sinne. Menin siis toiseen perheeseen. Perheessä ei ollut kuin yksi tyttö ja se oli ilkeä minulle. En viihtynyt perheessä ja olin onnellinen ku pääsin päiviksi aina luokkani kanssa. Se perheen tyttö oli hemmoteltu. Esim. äiti laittoi sille valmiiksi koululaukunki, vaikka tyttö oli jo varmaan suurinpiirtein samanikäinen ku mä. Muuten matka oli kiva ja siitä sai uusia kokemuksia ja se lisäsi hyvinvointia. Silloin mulla ei ollu paino-ongelmia. Enemminkin oli liian laiha ku lihava.


Seuraavaksi kerron Pariisin matkoista. Eka kerran ku kävin Pariisin matkalla ystäväni kanssa. Olin sillo 18-vuotias. Ensimmäinen kokemus Pariisista oli, että se on likainen kaupunki ku astuin heti koirankakkaanki. Asuntola, jossa yövyimme kaksi yötä oli hirveä. Samassa huoneessa oli paljon muita ihmisiä ja sängyssä oli kirvelevä patja. Jouduin ottamaan sen pois ja nukkumaan pelkällä metalliritilällä. En saanu kahteen yöhön unta. Aattelin, että en ikinä enää tule Pariisiin. Mutta toisin kävi. Kulu muutama vuosi ja menimme yhden toisen ystävän kanssa Pariisiin viikoksi. Se kokemus oli jotain ihan muuta. Kummatkin me rakastuimme Pariisiin, emmekä olisi halunneet lähteä pois ku siellä oli niin mukavaa. Tää oli hyvä matka ja se lisäsi sitä tunnetta, että matkustaminen on mukavaa ja lisää hyvinvointia.


Lontoon matkoista voisin kertoa jonkin verran. Aika nuorena kävin eka kertaa Lontoossa ja se oli kuoromatka. Se oli kiva matka.Kaikenlaista kommellusta aihetti toinen kuoro. Naiskuoron jäseneet aiheutti niitä ku ne ei vissiin olleet käyneet isoissa kaupungeissa ennen. Ihastuin jo tällä matkalla Lontooseen ja olin varma, että tuun toisenkin kerran sinne. Toisen matkan Lontooseen tein mieheni kanssa tässä muutama vuosi sitten. Menimme sinne talvella ja minä vilustuin ja tuli flunssa. Se ei kuitenkaan menoa haitannu. Söin särkylääkkeitä ja meno oli päällä. Lontoo on kyllä ihana kaupunki. Ehkä toiseksi paras. Paras tulee tässä myöhemmin kerrottua.


Norjassakin oon käyny kaksi kertaa mieheni kanssa. Norjasta on jääny mieleen sen ihanat maisemat. Norja on kyllä kallis maa, mutta käymisen arvoinen. Siellä on ihmiset ystävällisiä. Ajomatkat on kyllä pitkiä, mutta ei se haitannu ku sai ihailla maisemia. Siellä silmä lepää.


Silloin ku asuin vielä kotona, kävimme paljon Kanarian saarilla. Tykkäsin kovasti matkailla siellä. Ihanan lämmintä oli ja hyvää ruokaa ja paljon ostettavaa. Nykyään en osta enää hirveesti matkamuistoja, ku niitä on jo ihan hirveesti. Ehkä yhden ostan että on joku muisto matkasta.


Wienissä käytiin myös mieheni kanssa. Se on kaunis kaupunki. Sekin on mun mielestä käymisen arvoinen kaupunki. Mutta en ehkä lähtisi sinne uudestaan. Se oli ehkä yhdellä kertaa nähty. En kirjoittele nyt mistään nähtävyyksistä, sillä jokaisella on oma makunsa mikä on hyvä ja musta itsestä on kiva etsiä tietoa ite, mitä haluu nähä, eikä niinkään kuunnella kauheesti muiden mielipiteitä. Joku tykkää museoista ja joku linnoista ja joku taasen haluaa vaan hiilistellä menemään.


New Yorkista kerron vielä jotain. Se on mun mielestä paras paikka missä oon käyny. Siellä on kaikkea. Ihanaa ruokaa, ystävällisiä ihmisiä, halpoja vaatteita ja paljon nähtävää. Siitä voisin kirjoittaa vaikka kuinka, mut menkäähän ite käymään niin ymmärrätte, miksi oon niin rakastunu tähän kaupunkiin. Siellä ei tuu tekemisestä puute!


2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Matkustelu on mullekin tärkeä asia -ainainen matkakuume on päällä!
Vaikka heinäkuussa käytiin Rodoksen reissu niin siltikin taas haluttais
päästä matkalle...On se niin mukavaa nähdä maailmaa, syödä hyvin ja tehdä
ostoksia - ja ennen kaikkea ihan vaan RELATA ARKISISTA KUVIOISTA!
Olen TODELLAKIN sitä mieltä, että matkustaminen on henkireikä ja lisää
hyvinvointia ja jaksamista!!! Ei muuta ku seuraavaa matkaa suunnittelemaan...
Tuosta New Yorkista haluaisin kuulla enemmänkin juttuja / kokemuksia!

Katju kirjoitti...

Joo, lupaan et New Yorkista kerron vielä lisää joku päivä. :-)