sunnuntai 17. heinäkuuta 2016

Piirtämisen ja musiikin vaikutus hyvinvointiin

Olen aina pitänyt piirtämisestä. Mun piirustukset ovat aika omanlaisia. Niiden värit eivät ole samoja kuin luonnossa kuten esim.kun piirrän puita. Puut voivat olla vaikka vaaleanpunaisia tai monivärisiä. Olin sellaisessa lukiossa, mikä oli kuvispainotteinen. Opettaja kehui välillä taideteoksiani ja lopputyöstä hän innostui ja pyysi mua esittämään se muillekin luokille. Tein lopputyöni musiikkimaalauksesta. Itekin ku piirrän, piirrän musiikkia kuunnellen.


Tästä päästäänkin musiikkiin, joka on vielä ehkä tärkeempi mulle ku piirtäminen. Musiikkia harrastan monipuolisesti ja oon oppinu laulamaan ennen kuin opin puhumaan kunnolla.Äiti kertoi mulle että nelivuotiaan kuuntelin jo Abbaa ja lauloin mukana. Tästä musiikista jo kirjoitin aiemminkin, mut nyt kirjotan tarkemmin. Olin aika pieni ku kävin laulukilpailussa ja tulin toiseksi. Mulla on vieläkin se lusikka tallessa, jonka sain kilpailussa palkinnoksi. Laulu on ollu siis aina mun elämässä mukana.


Kuoroharrastus on myös ollu tärkeätä mulle. Siinä tuntee olevansa tärkeä kun saa vaikuttaa osaltaan esityksiin ja tuntee kuuluvansa joukkoon. Se tuo hyvän mielen ja vaikuttaa positiivisesti hyvinvointiin. Mulla tulee hyvä olo ku laulan. Meidän pikkumieskin haluaa aika usein kuunnella ku mä laulan.


Myös pianon soittaminen on hauskaa ja se vie mukanaan ku alkaa soittaan. Siinä ei mieti ruokaa tai herkkuja. Sitä vaan uppoutuu musiikin maailmaan. Pikkumieskin tykkää soittaa omalla tavallaan pianoa. Tuleekohan siitäkin musiikkimies?


Musiikkia kuuntelen yleensä samalla ku oon salilla tai lenkillä. Eli se on painonhallinnan kannalta hyvä. Pikkumiehen kans kuuntelen lastenmusiikkia ja joskus katellaan Fööpelin palikoiden DVD:tä. Ja sitä se tykkää kattoa ja niin myös minäkin.


Oon myös opettanu musiikkia ihan ekaluokasta lukiolaisiin. Se on myös ollu mukavaa ja antoisaa. Ihan eri on opettaa ekaluokkalaisia kuin lukioilaisia. Ekaluokkalaiset tyytyy yleensä ihan vaan laulamiseen ja helpoilla soittimilla säestämiseen kun taasen lukiolaisten kanssa voi tehä jo vaikka mitä ja ne jo osaa vaatia enemmän opettajilta.


Tässä on mun yksi piirtämäni puu.


2 kommenttia:

JohaNna / Arjen miljonääri kirjoitti...

Tuossa puussa on tosi kauniit värit! <3

Katju kirjoitti...

Kiitti :)